Als project in de Arnhemse wijk Klarendal, is na dertien jaar het gebied Modekwartier nog constant in beweging. Verhalen van nieuwe ondernemers zijn bovendien altijd leuk om op te halen. Wat beweegt hen? Hoe is het ondernemersklimaat in de wijk? Het verhaal Marije Sietsma van Uitgeverij Loopvis:
Waarom zocht je in het Modekwartier een pand?
Marije is eigenlijk tekstschrijver en journalist. Enkele jaren geleden trok ze de stoute schoenen aan door zelf een boek uit te geven waarmee haar uitgeverij was geboren. Een speciale uitgeverij, met kook- en jeugdboeken die zo duurzaam mogelijk worden geproduceerd. Maar de uitgeverij verandert ook. Er kwamen boeken met sociale thema’s, kaarten, schrijfwaren, bijzondere producten om met de post te versturen; kunsterig en altijd voor de gewone mens.
Marije: ‘Ik heb vroeger in de buurt gewoond, Sint Marten. Met de uitgeverij heb ik eerst in De Transformatie gezeten (voormalig stadskantoor op de Van Oldebarneveldstraat, red.) en toen in een bedrijfsverzamelpand aan de Vijverlaan. Ik kwam steeds dichterbij. Eigenlijk wilde ik wonen en werken in de wijk, ik had hoe dan ook behoefte aan een plek waar ik contact kan hebben met mijn klanten. Maar uiteindelijk heb ik in 2016 voor alleen een winkel gekozen omdat ik ondertussen fijn woon. Klarendal is een wijk waar ik van hou, met een fijne combi van mensen waar ik toch al mee samenwerkte en er zijn er meer bij gekomen. ’
Wat heb je aan andere ondernemers in de wijk?
‘Het is heerlijk om even samen te kunnen sparren!’ Marije vertelt over de diversiteit van de ondernemers en daarmee ook de kwetsbaarheid: ‘Niet iedereen wil en kan even vaak open zijn. Dat zal een probleem blijven, maar we denken wel in oplossingen.’ Marije heeft bijvoorbeeld verschillende mensen aan het werk gehad, ze biedt een plek aan voor ‘activerend werk’ of een proeftuin om in uit te proberen: ‘Ik vind het sociale aspect belangrijk en biedt een veilige omgeving aan als reïntegratiebedrijf. Het vraagt wel veel; een supercomplexe administratie. Sommige medeondernemers willen dat ook best, maar komen moeilijk door die administratieve molen.’
Samen trekken de ondernemers natuurlijk op voor de Nacht van de Mode en andere evenementen. Laatst is er ook bedacht een gezamenlijk kerstpakket aan te bieden, of een [Made in Arnhem] tegoedbon: ‘Hoe tof is dat! Maar dit soort dingen zijn een baan an sich, een marketing/sales stagiaire voor ons allen zou geen kwaad kunnen. Er is nog veel te verbeteren.’
Klarendal?
‘Als ondernemers zijn we betrokken bij elkaars bedrijven en daar waar mogelijk werken we samen. Maar we wisselen ook vriendschappelijke diensten uit, het is prettig dat je weet dat je elkaar kunt vertrouwen. Het is vooral gezellig!’
Vlak na dit interview verhuisde Marije met haar uitgeverij naar een ander pand in Klarendal, een paarhonderd meter verderop op Klarendalseweg; haar eerste werk- en winkelpand barstte binnen twee jaar al uit zijn voegen.
—-
Deze serie artikelen wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS en Stichting Project.
NB Marije was erg blij met de foto en schreef op Instagram: ‘@zefanja.nl maakte een heel aantal portretten (in tekst & beeld) van ondernemers uit het @modekwartierarnhem • En zowaar: het lukte haar om me tamelijk echt te laten lachen (i.p.v. als een boer met kiespijn én een ongemakkelijk hoofd). • Echt, dit vind ik dus één van de allerlastigste dingen aan eigen baas zijn. Kiezen: zet ik mezelf wel of niet ‘in the picture’. • Ik deed het weinig, maar besloot onlangs dat ik mijn ongemak maar eens aan de kant moet zetten. Want Loopvis, dat ben ik dus gewoon. Een iets te enthousiaste zzp’er met teveel plannen om ooit uit te kunnen voeren. •’