In het Modekwartier in Klarendal openden de eerste ondernemers hun deuren in 2006. Heleen van der Meer was daar met haar tassenlabel als één van de eersten bij. Het project is afgerond, Heleen onderneemt nog steeds vanuit de wijk en heeft ook nog ambities.
100% MODE
Heleen heeft kunstacademie gedaan, mode en vormgeving, en maakte vanuit huis enkele tassen die ze kleinschalig inbracht bij lokale ondernemers. Eén van die bedrijven, hoedenspeciaalzaak Cappello uit Nijmegen, motiveerde haar in de jaren 90 een eigen label neer te zetten. Pas enkele jaren later was ze in staat om vanuit een atelier met aangeschafte machines, een fatsoenlijk productie te gaan draaien.
‘Maar ik moest toen weg uit dat atelier. Ondertussen waren de projectleiders van het project ‘100% MODE’ ondernemers aan het zoeken om zich te vestigen in Klarendal. Ik had daar eerder met mijn gezin gewoond, dus ik kende de wijk en dat was ooit best wel eens eng. Nu ging ik er pionieren, ik hou daar van. Ik zag er een uitdaging in de wijk verder te ontwikkelen.’ Heleen ging met haar kinderen in 2008 wonen en werken in het pand waar generaties lang Bakkerij Sanders heeft gezeten. ‘Ik heb de renovatie van dat huis helemaal kunnen volgen en ontmoette ondertussen ook de andere pioniers van het Modekwartier.’
Belang van het grote geheel
De straten overnieuw ingericht, panden opgeknapt en Heleen zag het er allemaal gebeuren: ‘Fantastisch voor de wijk en het aanzicht!’ Dat pionieren is alleen niet voor iedereen weggelegd: ‘Velen zijn toch ook aan het overleven. Maar ik zie graag dat we met zijn allen de neuzen dezelfde kant op hebben, door samen te doen verder te komen – in het belang van het grote geheel.’ Het was dan ook logisch dat Heleen bestuurslid werd van ondernemersvereniging DOCKS. ‘Eerst deed ik alleen kascontrole en daarna werd ik penningmeester. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld. Ook vond ik het leuk om evenementen mee te organiseren.’ Toch is ze daar na zes jaar mee gestopt: ‘Ik heb meegedacht over een andere constructie voor de vereniging, door werkgroepen in het leven te roepen onder de leden en een extern bestuur te zoeken. Ik wilde graag het stokje overdragen, om me ook meer op mijn bedrijf te richten.’ Want daar gaat het goed mee: Heleen heeft naast haar winkel meerdere verkooppunten in Nederland en Duitsland, maar maakt ook tassen voor het Arnhemse dameslabel Humanoid.
Heleen is nog wel één van de deelnemers aan de brancheringscommissie bij Volkshuisvesting, de organisatie die eigenaar is van de meeste (winkel)panden. ‘We denken aan de hand van aangeleverde bedrijfsplannen mee, wat de beste ondernemers zouden zijn voor het Modekwartier om een kans te maken op een pand. We beoordelen diens product en of dat een toegevoegde waarde heeft. We denken mee in de grote puzzel, dus weer in het belang van het geheel.’
Klarendal tien jaar later
Heleen is ondertussen vorig jaar binnen Klarendal verhuisd naar een ander pand. ‘De kinderen verlaten het huis, het werd te groot. Nu woon ik gelijkvloers én heb een tuin. Ik wilde hier wel blijven; klanten weten me te vinden en ik vind het gewoon een fijne wijk en een fijne werkplek, met fijne medeondernemers en bewoners.’ In de wijk zijn ondertussen niet alléén modeondernemers gevestigd, die gevarieerdheid vind Heleen in principe wel goed. ‘Maar er mag toch wel iets meer accent op mode komen te liggen. Eigenlijk wil ik zelf trouwens ook weer terug naar kleding, van leer. Simpele items.’
—–
Dit artikel als onderdeel van een serie, wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS. Het verscheen eerder op Arnhem Direct en Buurt & Regio