Perspectief verbredend ondernemen

In het Klarendal Arnhem komen een hele enkele keer nog nieuwe panden vrij die beschikbaar gesteld kunnen worden aan creatieve ondernemers die een toegevoegde waarde zijn voor het Modekwartier. Het project is dan weliswaar af, maar als creatief en economisch gebied blijft het constant in beweging. Zo ontmoeten we Marlies Dinnissen, sieradenontwerper.

Het webshop plan wat anders uitpakte

Marlies heeft HBO Interior Design & Styling gestudeerd in Deventer en werkte als ontwerper en studio assistent bij een projectinrichter. In 2014 zette ze haar eigen lijn op in minimalistische zilveren sieraden, toen nog zonder keramiek, waarmee ze op kunstmarkten stond.  Ze maakt zowel eigen ontwerpen als in opdracht, ‘Strakke vormen en niet te truttig’, vertelt ze op haar website. Haar idee om eens een webshop te starten, pakte anders uit: ze kwam bij toeval in aanmerking voor een atelierwinkel én woning: ‘Ik wilde een atelier gaan huren, maar kreeg nu een winkel en een huis er bij!’ Sinds ruim een jaar legt Marlies nu alleen de focus op haar sieraden.

Publiek met de juiste bril op

In een voormalig kapperszaak op de Klarendalseweg komt Marlies nu allerlei dingen tegen waar ze eerder niet bij stil stond. ‘Ik voelde me vooral ontwerper en geen ondernemer, dus ik heb hier nog veel te leren. Ik had natuurlijk wel van het Modekwartier gehoord, maar niet gedacht dat ik hier zo snel zou zitten. Klanten komen soms specifiek naar mij, maar vaker naar het gebied: dit is dus wel de plek waar je moet zitten, omdat het publiek de juiste bril op heeft. Naast de H&M zou zo’n bedrijfje onhaalbaar zijn, in het Modekwartier sta je samen sterk.’

Het krijgen van dit pand, was voor Marlies wel een ‘schop onder mijn kont’, zegt ze. Marlies denkt nu harder na over wat ze precies uit wil zetten met haar zilver. ‘Ik wilde dat al, maar nu moet ik wel! Zilver is een luxeproduct en het vraagt een lange adem om mijn product goed neer te zetten.’

Uit de veilige bubbel

Zo’n eerste jaar volledig zelfstandig zijn gaat met pieken en dalen, soms ook seizoensgebonden. ‘Nu het weer donkerder buiten wordt, zoekt men weer dingen op om binnen te doen – zoals workshops die in de zomer stil liggen. Juni is de modemaand en heb ik een piek. Januari zal weer moeilijker worden en dan moet ik weer voor bijbaantjes zorgen. Nee, het is geen luxe hobby, de focus ligt wel altijd op de winkel. Bovendien komen klanten soms maanden na de Nacht van de Mode (juni, red.) nog met een keramieken bordje van oma aan, om te laten verwerken in een sieraad. Ik merk dus wel een opgaande lijn.’

Marlies beleeft dat je als kleine ondernemer in het Modekwartier, deel uit maakt van een netwerk; ‘Je wordt meegenomen in bijvoorbeeld evenementen als onlangs Oktobervest – oh ja! denk ik dan, even iets extra’s bedenken. Ik leer van anderen over wat wel en niet werkt, hoe ik mijn etalage moet vernieuwen, ik heb beter  leren omgaan met social media. Ik haal er uit, maar probeer er ook in te stoppen: ik ben ook actief geworden binnen de werkgroep Bestuurlijk Zaken van ondernemersvereniging DOCKS.’ Marlies verzorgt er o.a. de notulen.

‘Dit soort activiteiten in het Modekwartier, is een fijne manier om uit je veilige bubbel te komen. Het werkt perspectief verbredend. ‘

www.marliesdinnissen.nl

—–

Deze serie artikelen wordt aangeboden door Stichting Project aan ondernemersvereniging DOCKS. ‘De ondernemers verdienen bredere communicatie en een breder publiek’, aldus Chris Zeevenhooven, voorzitter van DOCKS en Stichting Project.

Share